Досвід упровадження безпечного освітнього середовища у Новій українській школі у ЗОШ І-ІІІ ступенів №5 імені Р.К.Рапія
Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут враховують думку кожного, вчать критично мислити.
Головна мета Нової української школи – створити школу, в якій буде комфортно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті.
Крім того батьки, відправляючи свою дитину до школи, повинні бути впевненими, що у закладі освіти з нею нічого не трапиться, вона навчатиметься у безпечному освітньому середовищі.
Особливістю Нової української школи є організація нового освітнього простору та створення закладом безпечного освітнього середовища. Адміністрація та педагогічні працівники закладу доклали максимум зусиль для того, щоб освітнє середовище НУШ відповідало всім методичним рекомендаціям та сприяло вільному розвитку творчої особистості кожної дитини. З цією метою в навчальних приміщеннх класів створено навчальні центри (осередки): центр відкриттів, центр новин, центр матеріалів, комунікативний центр, центр тиші, центр вчителя, тематичний центр. Освітні середовища 1-2-х класів закладу виглядають по-різному, оскільки при плануванні освітнього простору кожен вчитель враховував розміри класної кімнати, кількість учнів у класі, наявність технічних пристроїв та необхідного дидактичного матеріалу, особливі освітні потреби учнів.
Плануючи організацію освітнього середовища в початкових класах, учителі початкових класів вважають не лише важливим, а й необхідним брати до уваги теорію розвитку дитини, описану в працях багатьох відомих вітчизняних і зарубіжних авторів. У організації та управлінні класними колективами учителі керуються принципами, що відповідають розвивальним потребам дітей в соціокультурному контексті, а саме:
- участь у виробленні спільних правил;
- розвиток і підтримка дружніх стосунків, співпраця. Повага до однолітків та вчителів;
- відповідальність та успішність.
Освітнє середовище є відображенням філософії концепції Нової української школи та освітньої програми, тому адміністрація школи та вчителі початкових класів докладають максимум зусиль, щоб освітнє середовище у початкових класах було безпечним місцем, де діти відчувають себе захищеними та в безпеці, де відбувається більшість навчальних видів діяльності, де забезпечуються їхні базові потреби (потреби у навчанні) та додаткові потреби (для дітей з особливими освітніми потребами). Ми намагаємося створити баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами діяльності, ініційованими самими дітьми, бо переконані, що саме таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших.
Оскільки учитель має бути моделлю бажаної поведінки і ставлення усі вчителі початкової школи протягом 2018-2020 років пройшли курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо навчання учнів перших класів відповідно до Концепції «Нова українська школа» та повною мірою розуміють свою роль як моделі бажаної поведінки та ставлення до людей з повагою, добротою й відповідальністю, що передбачає такі обов’язки:
:- поважати кожну дитину;
- вірити в успішність кожної дитини;
- бути чесними і визнавати власні помилки;
- вміти слухати й дотримуватися конфіденційності;
- бути послідовними й справедливими;
- мати високі очікування щодо кожного учня, у тому числі учнів з особливими освітніми потребами;
- цінувати особисті зусилля дітей;
- організовувати стимулююче навчальне середовище;
- постійно поновлювати свої знання про дитячий розвиток
Учителі 1-2-х класів роблять усе можливе, щоб освітнє середовище сприяло заохоченню самовизначення дітей у класі та розвитку їхніх спроможностей, оскільки відомо, що люди, які контролюють те, що відбувається з ними, краще адаптовані до життя.
Одним із важливих чинників для розвитку самовизначення і самоактуалізації дітей є забезпечення можливості здійснювати вибір у класі і, відповідно, приймати самостійні рішення, усвідомлюючи при цьому їх наслідки. Такі можливості для вибору вчителі знаходили впродовж навчального дня – це і вибір навчальних матеріалів, підходу до вирішення проблеми, місця за столом, де хочуть працювати діти та ін. Адже, розширюючи сферу питань, до вирішення яких вони залучають учнів, вони тим самим покращують якість навчання.
Важливим складником системи формування нового змісту освіти є чітке бачення результатів педагогічного партнерства «учень – вчитель», в основі якого відповідні цінності, зазначені в Концепції Нової української школи, що, в свою чергу, рекомендовані Європейським парламентом та Радою Європи, і містять 24 риси і чесноти, що їх визнали пріоритетними понад 50 країн світу. Це креативність, цікавість, критичне мислення, любов до навчання, мудрість, відвага, наполегливість, чесність, енергійність, любов, доброта, соціальний і емоційний інтелект, співпраця, справедливість, лідерство, вміння пробачати, скромність, розсудливість, самоконтроль, поціновування краси, вдячність, оптимізм, гумор і віра. Діти приходять із сімей, де також є певні цінності, тому у спілкуванні під час освітнього процесу учителі їх обговорюють з усіма дітьми класу і визначають спільні цінності.
Кожного дня навчання у 1-2-х класах розпочинається із ранкової зустрічі, де учні діляться своїми враженнями, настроєм, щоденними новинами.
Ранкові зустрічі сприяють створенню взаємин між дітьми і дорослими у класі, які формують відчуття спільноти в кожного з її членів. Під час проведення практики ранкової зустрічі відбувається розвиток важливих навичок дітей, серед яких – навички спілкування (висловлювати свої думки так, щоб вони були зрозумілими іншим; уважно слухати, коли говорять інші; вирішувати проблеми за допомогою слів; ділитися своїми думками та ідеями з іншими), академічні (розширення словникового запасу, уміння досліджувати, аналізувати й оцінювати навчальний матеріал, уміння відповідати на запитання, уміння використовувати нову інформацію) і соціальні навички (краще ставлення до школи й навчання; більша довіра та повага до вчителя, вищий рівень мотивації до навчання, глибше відчуття власної гідності. відповідні соціальні стосунки та поведінка. збільшення турботи про інших, більша відданість демократичним цінностям. кращі навички вирішення конфліктів). Крім цього, практика ранкових зустрічей сприяє створенню у класі позитивного настрою та позитивній поведінці.
Щоденні вітання, цікаве подання потижневого матеріалу, групова робота, ігри та завдання розвивального характеру, диференційований підхід до кожного учня допомогли згуртувати класні дитячі колективи, сприяли розвитку навичок спілкування, логічного мислення молодших школярів, їхньої творчої уяви, самостійності.
Значно полегшує роботу в умовах НУШ наявність технічних пристроїв (ноутбуків, мультимедійних комплексів, принтерів і ламінаторів, мікроскопів, телевізорів). В основі здобуття нових знань та формуванні навичок лежать спостереження, екскурсії та проведення дослідів.
Під час навчальної діяльності у 1-х класах вчителі активно використовують LEGO, бо це не просто яскрава іграшка, а це чудовий інструмент для розвитку пам’яті, організації групової роботи та моделювання різних життєвих ситуацій, завдяки яким діти не лише засвоюють знання, а й вчаться їх використовувати.
Зараз в освітньому процесі достатньо практичної діяльності. Це дуже подобається учням, оскільки навчання стало цікавішим і, водночас, результативнішим.
Приємно спостерігати, що результатом наполегливої щоденної роботи вчителів є сформовані дружні колективи, співпраця, інтерес до навчання.
Учні успішно пройшли адаптаційний період у школі, вони стали більш самостійними, впевненими в собі, приходять до школи з позитивним настроєм та великим бажанням до пізнання нового. Діти вільно почувають себе, із бажанням та цікавістю ідуть до школи, адже кожен день насичений позитивними емоціями, посмішками та новими враженнями.
Затверджено
наказ по Охтирській ЗОШ
І-ІІІ ст. №5 ім. Р.К. Рапія
від 08.11.2017 № 419
План заходів з практичної реалізації основних положень
Концепції «Нова українська школа» у 2017/2018 навчальному році
№ з.п | Зміст роботи | Термін виконання | Відповідальний | Форма узагальнення |
1. | Опрацювати Концепцію «Нова украї-нська школа» на засіданні педагогіч-ної ради закладу | серпень 2017 року | директор школи | Рішення педагогічної та методичної рад закла-ду, плани заходів, наказ директора |
2. | Розглянути на засіданні педагогічної ради питання щодо готовності закла-ду до впровадження Державних ста-ндартів початкової загальної освіти з 2018/2019 навчального року | Травень2018 року | директор школи Шишкова г.Г. | Рішення педагогічної та методичної рад закладу, плани заходів, наказ директора |
3. | Включити до списків слухачів експ-рес - курсів вчителів початкових кла-сів, які будуть працювати в першому класі в 2018/2019 навчальному році | Вересень 2017 року | заступник директора з НВР Івах Т.М. | Оформлення заявки |
4. | Взяти участь у семінарі керівників навчальних закладів міста з питань реалізації Концепції «Нова україн-ська школа» | Листопад 2017 року | директор школи Шишкова Г.Г. | Рекомендації щодоконкретних шляхів реалізації Концепції |
5. | Взяти участь у семінарі керівників навчальних закладів міста з проблем співпраці позашкільних та загально-освітніх навчальних закладів щодо формування творчих компетентнос-тей дітей | Грудень2017 року | директор школи Шишкова Г.Г. | Рекомедаціі щодо організації співпраці позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів |
6. | Розглянути на засіданні педагогічної ради питання результативності діяль-ності навчальних закладів щодо реалізації основних положень Кон-цепції «Нова українська школа» | Червень 2019 року | директор школи Шишкова Г.Г. | Рішення педагогічної ради, наказ |
7. | Вивчити та розглянути на засіданні педагогічної ради питання щодо ор-ганізації до-профільного та профіль-ного навчання учнів середньої і старшої школи | Березень 2018 року | директор школи Шишкова Г.Г. | Рішення педагогічної ради, наказ |
8. | Оновити зміст діяльності шкільної бібліотеки шляхом впровадження в її практичну роботу ІКТ . Розглянути дане питання на засіданні педагогіч-ної ради | Протягом навчального року | Савченко Л.В., Ружинська І.В.Шишкова Г.Г. | Рішення педагогічної ради, наказ |
9. | Забезпечити участь бібліотекаря у нараді з питань формування сучасного освітнього простору | Листопад 2017 року | Савченко Л.В.Ружинська І.В. | Рекомендації та доручення за підсумками наради |
10. | Забезпечити участь бібліотекаря у се-мінарі «Досвід роботи шкільних бібліотек міста щодо формування сучасного освітнього простору в ході реалізації Концепції «Нова українська школа» | Січень 2018 | Савченко Л.В., Ружинська І.В. | Рекомендації |
11. | Створити сучасне освітнє середовище в закладі | Протягом навчального року | директор шко-ли Шишкова Г.Г. | Розгляд питання на нарадах при директорі |
12. | Вивчити питання формування сучас-ного освітнього простору шляхом упровадження сучасних інформацій-них технологій у навчально-виховний процес | Протягом навчального року | директор шко-ли Шишкова Г.Г. | Розгляд питання на засіданнях педагог-гічної та методичної рад закладу |
13. | Упроваджувати різноманітні форми навчання батьків учнів із метою формування у них спеціальних знань про розвиток дитини та дотримання принципів педагогіки партнерства | Протягом навчального року | Савченко Л.В. | Узагальнення досвіду роботи класних керівників з батьками учнів |
14. | Забезпечити участь голови батьківсь-кого комітету у нараді щодо реаліза-ції Концепції «Нова українська школа» | Листопад 2017 року | Савченко Л.В. | Узагальнення матеріалів наради |
15. | Розглянути на засіданнях ШМО і семінарах для педагогічних праців-ників питання щодо оновлення змісту та форм навчання школярів в умовах реформування освітньої галузі | Протягом навчального року (згідно із планом роботи ШМО) | Керівники ШМО | Рішення ШМОМетодичні рекомендації |
16. | Організувати роботу консультацій-ного пункту для вчителів закладу щодо впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти | Протягом навчального року | Рябухіна О.В. | Надання методичної допомоги |
17. | Забезпечити проведення спільних за-ходів школи і ДНЗ з реалізації наступ-ності в пріоритетних напрямках впровадження оновленого Базового компонента дошкільної освіти, онов-леної програми «Впевнений старт», Державного стандарту початкової загальної освіти | Протягом навчального року | директор школи Шишкова Г.Г. | Планування роботи закладу та ДНЗ |
18. | Брати участь у проведенні батьківсь-ких зборів у старших групах дошкіль-них навчальних закладів, днях відкри-тих дверей, конференцях, семінарах для батьків майбутніх першокласників, у роботі консультаційних пунктів для батьків з питань підготовки дітей до школи, проблем успішної адаптації першокласників | Протягом навчального року | Рябухіна О.В. | Планування роботи закладу та ДНЗ |
19. | Забезпечити участь практичного психолога у проведенні семінарів практичних психологів з питань психологічного супроводу навчально-виховного процесу в умовах реформування освітньої галузі | Згідно з планом роботи МО пр. психологів | Савченко Л.В. | Рекомендації за підсумками семінарів |
20. | Взяти участь у фокус-семінарі «Пе-дагогіка партнерства – ключовий компонент формули нової школи» | Грудень 2017 | практичний психолог | Рекомендації за підсумками семінарів |
21. | Забезпечити впровадження інклюзив-них форм навчання для дітей із особливими освітніми потребами | Протягом навчального року | директор школи Шишкова Г.Г. | За потребою |
22. | Здійснювати висвітлення питань щодо впровадження Концепції «Нова українська школа» на офіційному сайті закладу | Протягом навчального року | За потребою |
Коментарi